Dlaczego darowizna to korzystna opcja dla osób prawnych?
Osoba prawna, czyli firma lub spółka ma możliwość przekazania pieniędzy organizacji, która działa na rzecz wybranych celów społecznych (zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z 2003 roku),
przesłania darowizny w roku podatkowym, z którego się rozlicza, zapłacenia niższego podatku, czyli uzyskania zmniejszenia kwoty opodatkowania pomniejszonego o kwotę darowizny – w przypadku osoby prawnej to kwota do 10% uzyskanego dochodu.
Dlaczego warto mądrze pomagać?
Wspieranie organizacji pozarządowych buduje zaangażowanie pracowników, współtworzy kulturę organizacji opartą na wartościach społecznych oraz podnosi świadomość firmy na temat konkretnych problemów społecznych.
Angażowanie się w tego rodzaju akcje pomaga kształtować otwartość w firmie oraz budować uczestnictwa w poczucie misji społecznej, które jest czymś więcej niż rutynowe obowiązki zawodowe. Wtedy przedsiębiorstwo staje się odpowiedzialne społecznie.
Jako firma możecie porozmawiać o tym wspólnie i wybrać taką organizację, która najlepiej odzwierciedla Wasze przekonania, a jej działanie jest spójne z wizją działania firmy. Piszemy o mądrej pomocy nie bez powodu – darowizna jest przekazywana na cele statutowe. A to oznacza, że organizacja musi wywiązać się z obowiązku i realnie wprowadzić działania społeczne zgodne ze statutem. Organizacja ma też obowiązek sprawozdania otrzymanej darowizny, jeśli była podstawą do odliczenia podatkowego u darczyńcy.
Jak dokonać darowizny na organizację?
To Wy jako firma decydujecie, ile przelewacie na wybraną fundację lub stowarzyszenie. Może to być też na przykład klub sportowy, uczniowski lub organizacja religijna. Organizacja nie musi mieć statusu OPP. Aby przekazać darowiznę, wykonaj przelew bankowy (warto go potem zachować). W przelewie wpisz nazwę organizacji, nr rachunku, a w tytule dopisz: „Darowizna na cele statutowe”. Możesz też uszczegółowić te cele, jeśli znasz lepiej organizację.
I to wszystko.